SI STA, June 15th 2014 - Rome



L'Âme-de-Fonds Dance Company
Ana LadasDance, Holland
Chantal LanglotzCello, Switzerland
Giacomo CalabreseDance, Italy
Simon HalbedoDance, Switzerland 

presents

"Si sta come d'autunno sugli alberi le foglie"
(Here we are like Autumn leaves on trees)

June 15th 2014, 21:00
Teatro Argot Sudio, Via Natale del Grande 27, Trastevere, Rome 

Production: 
Open Podium / Giacomo Calabrese / ITALY
Le Chambart / Simon Halbedo / SWITZERLAND

Drawing: Peter Aerni / Graphical Design: Giacomo Calabrese

Links: 
www.giacomocalabrese.blogspot.it
http://lechambart.blogspot.ch

(Italian text below)

Si sta come d'autunno sugli alberi le foglie” (Here we are like leaves on trees, in Autumn) is an Instant Composition* piece inspired by the verses of the famous poem by Ungaretti dedicated to the soldiers in the war; soldiers awaiting their pending doom. It is about the drama and precariousness of the human condition to remind us how everything and everyone awaits its destiny in silence, immobile.  But in this darkness, seeking a new sense, life is recomposed, just as the seasons are cyclically renewed.
And from this silence/waiting comes a moment generated by listening to the body, making a decision or from a perception, where the bodies resonate and reveal themselves to one another.  They move, leaving frames and imaginary lines drawn in space: frames and lines that bear our marks. “The body unfolds its space, and unfolds itself within a space which is not geometric nor its time chronological; a space where the world is contained in a world-environment, where all things are manifested and all unfolds. It moves through distances that are proportionate to its gestures, accompanied by those words that arrive only where the sound of its voice can reach. […] He plays with modesty, flesh, clothing […].” Umberto Galimberti


*Instant Composition questions the pre-existing meaning of a theatre piece, without refusing it. The essence of a piece can be considered a substrate from which the choreography can emerge and develop while being performed as well as take on different forms every time it is performed. Since the continuous transformation of its form is concentrated on its essence, each piece has its own life and identity. Instant Composition is a conscious, creative act able to merge the artist/creator with his surrounding environment. Yet since it designs and introduces new symbols, it is also a political act of subversion against the “immobility” of the models that have been forced upon us.


“Si sta come d'autunno sugli alberi le foglie” è un lavoro di composizione istantanea* ispirato ai versi della celebre poesia che Ungaretti ha dedicato ai soldati in guerra, soldati che vivono l'attesa di un destino segnato.
Il dramma e la precarietà della condizione umana, dunque, per ricordarci come tutto e tutti siano destinati, nell'immobilità dell'attesa, al silenzio. Ma in questo buio, in una nuova ricerca di senso, la vita torna a ricomporsi. Le stagioni ciclicamente si rinnovano.
E dal silenzio/attesa arriva un movimento, che nasce dall'ascolto, da una percezione o per decisione. I corpi risuonano e si rivelano l'un l'altro. Si muovono lasciando fotogrammi e segnando linee immaginarie nello spazio, fotogrammi e linee che portano le nostre impronte: "il corpo dispiega il suo spazio che non è geometrico, il suo tempo che non è cronologico, dove il mondo si raccoglie in quel mondo-ambiente in cui si dispiegano le sue cose, tra quelle distanze che sono proporzionali ai suoi gesti, accompagnati da quelle parole che giungono fin dove giunge il suono della sua voce […] gioca col pudore, con la carne, con le vesti […].” Umberto Galimberti

* La composizione istantanea interroga la pre-esistenza del significato di una pièce teatrale, senza tuttavia negarla. L'essenza di una pièce può essere considerata come un substrato su cui e da cui la coreografia può emergere e svilupparsi durante la sua esecuzione, nonché  prendere forme diverse ogni volta che viene eseguita. Ogni pièce, infatti, ha una sua vita e una sua identità, dato che la continua trasformazione della forma è connaturata alla sua essenza.
La composizione istantanea è un atto creativo consapevole, capace di fondere in un tutto unico colui che crea con l'ambiente circostante, ma è anche atto politico di sovversione contro la “staticità” dei modelli acquisiti per la sua capacità di ridisegnare e reintrodurre nuovi simboli.